Standardní činnosti pedagogicko-psychologické poradny jsou vymezeny vyhláškou č. 72/2005 Sb. a přílohou č. 1 této vyhlášky
- Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika (školní zralosti, dětí předškolního věku z důvodů nerovnoměrného vývoje, specifických poruch učení a chování – SPUCH a žáků s výukovými problémy, mimořádného nadání žáků).
- Diagnostika jako podklad pro specializovanou péči o žáky se SPUCH.
- Diagnostika pro pomoc žákům v případech komplikací při volbě další školy či povolání, při reorientaci a přestupu na jinou střední školu, žáků s osobnostními nebo sociálně-vztahovými problémy.
- Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu nápravných programů.
- Krátkodobá reedukace žáků se SPUCH, vyžadujích odborně mimořádně náročnou péči.
- Krátkodobá individuální práce se žáky osobními problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Kariérové poradenství.
- Krátkodobé poradenské nebo terapeutické vedení rodin (v případech problémů negativně ovlivňujících vzdělávání).
- Poradenské konzultace a krátkodobé vedení pedagogických pracovníků a zákonných zástupců žáků, kterým je poskytována diagnostická a intervenční péče poradny.
- Metodické vedení práce výchovných poradců a školních metodiků prevence.
- Příprava podkladů pro inidividuální a skupinovou integraci žáků se SPUCH.
- Poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům, vto. pomoci s vytvářením a naplňováním individuálních vzdělávacích plánů.
- Metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol.
- Spolupráce se středisky výchovné péče (žáci se specifickými poruchami chování).